Nederlands opstel VWO 1
|
Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.
|
Opstel 6 VWO
Ieder jaar vragen leerlingen mij welke titels ze kunnen verwachten. Dat weet ik
natuurlijk ook niet maar er bestaat wel een redelijk betrouwbare gokmethode: de
actualiteit van een jaar voor het CSE wordt vaak gebruikt om opsteltitels te bedenken.
Op basis daarvan gokte ik dat dit jaar het gekloonde schaap Dolly en het geweld op straat,
n.a.v. de moord op Joes Kloppenburg, onderwerpen zouden zijn die aan de beurt kwamen. En
inderdaad ze stonden er allebei.
Nu kennen de meeste leraren Nederlands mijn trucje, dus ik denk dat die twee
onderwerpen veel gekozen zullen worden. Het onderwerp "Moedig of verstandig?"
over geweld op straat, sluit ook nog aan bij het onderwerp van de samenvatting, die over
het je afzijdig houden ging. Slimme leerlingen hebben daar uiteraard gebruik van gemaakt.
Ook van de overige titels was wel wat te maken. Toerisme op Antarctica is voor mensen
die zich met het milieu bezig houden natuurlijk een mooie uitdaging.
Het onderwerp over het nut van geschiedkundige kennis was al eens eerder aan bod geweest
onder het motto "All history is bunk" (uitspraak van president Ford). Leuk voor
mijn leerlingen want sommigen hadden met die titel geoefend.
In de bovenbouw van VWO en HAVO wordt het onderwijs flink vernieuwd. Waarschijnlijk
dachten de samenstellers van de opsteltitels dat het interessant zou zijn de mening van
leerlingen daarover te horen en dus ging er een titel over hoe jij vindt dat het onderwijs
veranderd moet worden.
Onthaasten en de informatiestroom vormden twee andere titels, die op basis van de
actualiteit ook niet echt verrassend zijn.
Een wat mindere titel vond ik nummer 6 waar het ging om het wel of niet in de maatschappij
laten meedraaien van psychiatrische patienten. Lijkt me redelijk ver van de
belevingswereld van leerlingen staan.
De verhaaltitel aan het eind vond ik ronduit slecht. Het inleidende stukje was te open,
zodat je te veel kanten op kon, en de eisen die aan de vorm gesteld werden waren dermate
ingewikkeld dat ik als verhalenschrijver ervan af zou zien.
Acht keer goed, twee keer slecht. Een goed examen dus.
drs. G. Ornée, leraar Nederlands Jacobuscollege, Enschede.
|