Maatschappijleer, MAVO C

Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.


Commentaar op Maatschappijleer van het Grundel uit Hengelo:
- leerlingen waren lang bezig, dus het was best moeilijk
- de onderwerpen klopten wel met wat in de lessen was behandeld
- de multiple choice vragen waren wat onduidelijk
- er werden veel dure woorden gebruikt, dus moeilijk leesbaar
Multiculturele samenleving

Vraag 1

A

Vraag 2

B

Vraag 3

A

Vraag 4

B

Vraag 5

A

Vraag 6

A

Vraag 7

Maximumscore 2
In artikel 1 van de Grondwet staat dat discriminatie in Nederland niet is toegestaan.
Op grond daarvan kan de overheid besluiten om die organisaties subsidie te geven.

Vraag 8

Maximumscore 2
(twee noemen)
  • Allochtonen beheersen de Nederlandse taal in het algemeen minder dan autochtonen.
  • Werkgevers discrimineren allochtone sollicitanten.
  • Er worden steeds meer eisen aan werknemers gesteld en allochtone zijn in het algemeen
minder geschoold
  • Door automatisering verdwijnen steeds meer banen voor laaggeschoolden
  • Hoger opgeleiden nemen de banen die bestemd zijn voor laaggeschoolden.

Vraag 9

D

Vraag 10

Maximumscore 2
Volgens de moslimcultuur mogen (oudere) moslimmeisjes niet met onbedekte lichaamsdelen in het openbaar verschijnen.
Als zij dat wel doen dan verliezen zij en hun familie hun eer.

Vraag 11

B

Vraag 12

D

Vraag 13

C

Vraag 14

D

Vraag 15

A
Politieke besluitvorming

Vraag 16

D

Vraag 17

C

Vraag 18

B

Vraag 19

B

Vraag 20

A

Vraag 21

A

Vraag 22

D

Vraag 23

Maximumscore 2
(één voordeel noemen)
  • meer politieke betrokkenheid van de burgers
  • kleinere kloof tussen kiezers en de politiek
(één nadeel noemen)
  • aantasting van de positie van de volksvertegenwoordiging
  • vertraging van de besluitvorming

Vraag 24

Maximumscore 2
(twee noemen)
  • lid worden van een politieke partij
  • deelnemen aan acties van pressiegroepen
  • inschakelen van de media
  • individueel benaderen van politici
  • demonstreren

Vraag 25

A

Vraag 26

C

Vraag 27

Maximumscore 2
(twee noemen)
openlijke actie zoals demonstreren
overleg in adviesorganen
lobbyen
inschakelen van de massamedia
benaderen van politici
handtekeningen inzamelen en aanbieden

Vraag 28

A

Vraag 29

B

Vraag 30

D
Arbeid en samenleving

Vraag 31

A

Vraag 32

B

Vraag 33

C

Vraag 34

A

Vraag 35

B

Vraag 36

Maximumscore 2
(twee noemen)
  • arbeidstijdverkorting
  • vakantiegeld
  • vakantie / snipperdagen
  • opleidingsmogelijkheden
  • werkgelegenheid

Vraag 37

A

Vraag 38

Maximumscore 2
(één noemen)
  • dreigen met het stopzetten van investeringen
  • dreigen met gerechtelijke procedures / naar de rechter stappen
  • dreigen met sluiting / verplaatsing bedrijf

Vraag 39

A

Vraag 40

D

Vraag 41

D

Vraag 42

B

Vraag 43

C

Vraag 44

Maximumscore 2
In tekst 37 (algemeen directeur)
(twee noemen)
  • een hoog salaris
  • hoog aanzien
  • hoge opleiding
  • een grotere verantwoordelijkheid / macht / ontplooiingsmogelijkheid

Vraag 45

B
iedereen heel veel sterkte bij de uitslag
en bezoek ons nog eens

 

De Telegraaf-i breng deze uitslagen met dank aan:
Jacobus
Het Jacobus College
SMC
SM&C
A1
Internet-provider A1
Het auteursrecht op en de verantwoordelijkheid voor deze gegevens berusten bij het Jacobus College (Enschede), SM&C en A1.
De Telegraaf-i publiceert deze gegevens onder voorbehoud.
0