" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> Het zit er bijna op...

De examenkoorts begint al aardig te dalen, nu vandaag de laatste examendag is aangebroken. Alleen nog de minder gekozen vakken Maatschappijleer, Spaans, Russisch en Filosofie komen aan bod.

Verreweg de meeste vbo, mavo en havo-kandidaten legden al hun laatste proeve van bekwaamheid af. Hier sloten gistermiddag bijna alle vwo'ers zich aan. Na een makkelijk examen Engels konden ze hun studieboeken al voorgoed opruimen.

Voor de vbo en mavo-kandidaten van het Casimir Lyceum die nog Frans moesten doen, was het gisteren echter net zo afzien als een dag eerder voor vwo'ers. "Hoewel ik alles begreep, vond ik het toch lastig", omschreef Michael Jacobs het probleem. Aan de onderwerpkeuze kan het volgens docent Bea Sturkenboom niet gelegen hebben: Op C-niveau kwam de schooltijd van zanger Patrick Bruel onder meer aan de orde, het D-niveau stelde hier een interview tegenover met de populaire zangers Céline Dion. "Zeer goed te doen", stelde de enthousiaste docent vast, maar daarin leek ze alleen te staan. "Ik kan nog beter hottentots", snauwde Emma Blok.

Het vwo was gisterochtend beter te spreken over Tekenen. Wat het vbo/mavo-examen een dag eerder tekort kwam, was hier voldoende aanwezig: tijd. Juist daardoor was het op het vwo wél goed te doen, bleek uit reacties van zowel docent Ronald Prent als de kandidaten. "Want de antwoorden moesten erg uitgebreid worden onderbouwd", legde Bonnie Luijten uit.

Alles draaide om kleur in kunst en op gebouwen. Zoals bijvoorbeeld op de beeldengroepen van het Griekse Parthenon in Athene. Oorspronkelijk waren ze niet maagdelijk wit zoals nu, maar druk beschilderd. Na de klassieke oudheid waren de Engelse Romantiek-schilders Turner en Constable aan de beurt met hun zeegezichten en landschappen in goudkleurig licht. Maar ook 20ste-eeuwse kunst kwam aan bod: Amerikaanse vlakkenschilderijen van Frank Stella en monumentale, met de computer ontworpen kunst van Nederlander Peter Struycken.

Minder eigentijds was de keuze van de stukken bij het vbo/mavo-examen Muziek. "Te weinig popmuziek", vond Carolijn van Velthoven, docent van het Eysenhegge in Sittard. Haar reactie op de examens van gisteren is de enige die niet komt van het Casimir Lyceum in Amstelveen. Van Velthoven verwacht een aantal onvoldoendes: "Het D-examen was pittiger dan andere jaren."

Van de 50 muziekvragen gingen er 12 over 'muzikale middelen', waaronder dynamiek, tempo, ritme en speelwijze. "Daar zaten ook subjectieve vragen bij, als 'Wat is feestmuziek?' en 'Wat klinkt klagend? Ook het lastige verschil tussen tempo en ritme kwam herhaaldelijk voor. Als je dat niet kent, kun je die vragen nauwelijks maken", somberde de docent. Op C-niveau zag ze minder problemen. Een prettig verschil met het D-examen was dat er per muziekstuk maar één vraag werd gesteld. Dus steeds een nieuwe kans!

Voor de havisten leek Handelswetenschappen redelijk te maken in de ogen van Casimir-docent A. Wijnand. Al miste hij wel de ratio-analyses, die bleken opgeofferd aan vragen over andere onderwerpen als vennootschappen onder firma en bv's. "Veel theorie dit jaar", zag Gerald Liu. Maar moeilijk vond niemand het. "Terwijl ik weinig had voorbereid, heb ik hier toch een goed gevoel over", verwoordde Adi Melkman zijn geluk.

Bijna alle vwo'ers sloten gistermiddag hun examenperiode af met een mooie uitsmijter. Een niet al te gecompliceerd examen Engels, met slechts hier een daar een hersenkraker. Uit een van de teksten bleek overigens dat 'Media en film' inmiddels ook als studie is doorgedrongen tot de toch behoudende universiteit van Oxford. "Een opvallend leuk onderwerp", vond docent Jet Schokker, afgewisseld door standaardteksten over ondermeer racisme en milieu. "Maar het taalgebruik was speelser dan ooit", verzachtte ze, "en de meeste vragen waren ronduit makkelijk." Veel plezieriger had deze laatste krachtmeting voor de meeste vwo'ers niet kunnen zijn.