&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> Alle schooltypen nu in actie

Examen-carrousel op volle snelheid

De eerste examenweek zit erop. Pas de laatste dag voor het weekeind kwam de examen-carrousel op maximale snelheid: Voor het eerst deden gisteren dat leerlingen van alle schoolniveau's mee, van vbo B tot vwo.

De kandidaten op vbo B-niveau moesten zich voor hun Nederlandse schrijfopdracht inleven in een baan als gitarist. Voor Kim Brinkhof en Kitty de Gooyer zat er weinig muziek in: ze verwachten een onvoldoende. Docent T. Wouters van het Utrechtse Meerstroom College weet waarom: "Veel leerlingen vergeten de opdracht goed te lezen."

Goed lezen was ook noodzaak bij Fries tekstverklaren voor mavo. Op C-niveau kwam onder meer een geïmmigreerde jongen uit Peru aan bod, met Fries als eerste taal. 'Toch begint iedereen tegen mij in het Nederlands', moppert hij in de tekst. "Verrassend", vindt een tevreden docent T. Veenstra van het Singelland in Burgum.

De teksten voor D-niveau vielen minder goed: "Net als vorig jaar ging het hele examen over boeken. De commissie moet volgend jaar eens zorgen voor meer variatie. En kortere teksten", stelt Veenstra.

Ook de mavo-teksten Turks voor D-leerlingen hadden korter gemogen, zegt docent U. Akdinar van de Esprit Scholengemeenschap in Amsterdam. Ze beschreven onder meer de witte Wan-katten uit Oost-Turkije, waarvan de ogen in kleur verschillen. "Ze zijn met uitsterven bedreigd, omdat de hele wereld ze wil hebben." Zijn leerlingen hopen op een zeven.

Dit jaar zijn er voor het eerst ook op C-niveau landelijke examens Turks, evenals Arabisch. Nog zeer weinig scholen doen hieraan mee. Als enige in het land laat de Esprit Scholengemeenschap ook op havo en vwo in deze talen examen doen. Als eindcijfer geldt het gemiddelde van vijf schoolonderzoeken.

Twee Franse meisjes uit Algerije en Marokko in het D-examen Arabisch wilden een nieuwe achternaam. "Net als bij de Nederlandse tweede generatie", herkent docent H. Mighawry van de Esprit. "De teksten sloegen aan." Niet één leerling had kritiek.

Op het havo zaten de kandidaten gisterochtend een lastig examen Aardrijkskunde uit. "Geen goede manier om wakker te worden", bromde Joris Smit van het Casimir Lyceum in Amstelveen. Vooral de vragen over het Nederlandse landschap waren de leerlingen te moeilijk. Docent B. Bakels erkent: "Pittig, maar passend bij de leerstof."

Dat ging volgens Bakels echter niet op voor de vwo-vragen: "Soms waren het erg complexe puzzels." Maar daarom nog niet moeilijk. Het lijkt hem dat leerlingen met intensief krantlezen net zo ver konden komen. "Je had het niet hoeven leren", schampert Jet Govers dan ook.

Eveneens gericht op gezond verstand was het havo-examen Wiskunde. Alleen vraag 5 was volgens docent N. Nieboer van het Casimir een 'leervraag'. De opgave ging erover dat vrouwen steeds langer worden en was alleen te maken voor wie de normale verdeling had geleerd. De rest was vooral rekenwerk. Toch vond Edward Valks: "Moeilijker dan de oefen-examens."

Vwo'ers die zich goed hadden voorbereid, hoefden volgens docent J. Halberstadt van het Casimir echter niets te vrezen. "Het was een goede mix van inzicht en technieken." Met als altijd één ruimteopgave, dit keer over een afvalbak aan de muur. Met volgens de leraar als lastigste vraag: Hoe diep kan een nader omschreven bal erin geperst worden? Maar juist deze opgave viel enorm mee, reageren Kim Brons, Michiel Waterbeek en Piet Zondervan eensgezind. "Het was niet echt creatief", wil Piet nog kwijt.

Afgelopen week heeft de klachtenlijn van het Laks geen overuren hoeven maken. Alleen de moeilijke begrippen in Economie II voor vwo vormden een steeds terugkerend klacht. En de temperatuur natuurlijk, maar daar bleek vaak niets aan te doen. Hopelijk kunnen de kandidaten er dit weekeind wél van genieten!