Maandag 17 mei 1999

Actualiteit troef

Alle 202.393 leerlingen nu van start

Jeugdcriminaliteit, graffiti, politie-optreden, computerwereld en zakgeld vormen de oogst van de examendagen tot nu toe. Waren de examenonderwerpen voorheen nog wel eens abstract en saai, tegenwoordig doet men alle moeite de jeugd bij te benen.

Tip voor iedereen die nog examens voor zich heeft: denk eens stevig over dit soort onderwerpen na. Je kunt ze verwachten komende weken.

Moeilijk?

De vbo-B'ers begonnen gisteren het vroegst, een half uur eerder dan de kandidaten van havo en vwo, om half negen. Ze bogen zich over het examen Duits, waarin ijsberen in Canada, een kunstwerk in Zeeland, zakgeld en jeugdcriminaliteit aan de orde kwamen.

"Vroeger had ik een hekel aan docenten die zeiden dat een examen makkelijk was, als ik erop had zitten zwoegen. Maar ik vond het echt niet moeilijk", bekent docent R. Kramer. De kandidaten zagen het inderdaad anders.

Sabina Ruitenbeek vond dat de antwoorden moeilijk in de tekst te vinden waren. En van Mohammed Namdar, voor wie Nederlands al een tweede taal is, hadden de vragen gewoon in het Nederlands gesteld mogen worden. "Maar dan is het geen examen Duits meer", lacht Kramer.

Havo

Voor de leerlingen van het havo die hun eerste examendag stijf van de zenuwen binnenkwamen, vielen de eerste uren mee. 'Tamagotchi's leven niet' en 'Tussen heer en hufter' waren de titels van twee teksten voor het vak Nederlands.

Docent L. Vos van het Amstelveen College locatie Casimir toonde zich tevreden: "Goed leesbare teksten over actualiteiten: computers zijn en blijven mensenwerk, en de menselijke behoefte aan regelgeving. Wel zaten er af en toe lastige vragen tussen." Vreemd genoeg kregen de havisten ook meerkeuzevragen voorgeschoteld, een nieuw fenomeen bij dit vak. Verder veel 'structuurvragen' die moesten uitwijzen of de leerling de teneur van de tekst goed begreep.

"Leuk en niet zo moeilijk", "Vast wel een voldoende" "Goed te maken" en "Alleen de multiple choice-vragen waren moeilijk", reageerden Michelle Martens, Thais Jongerling, Alexander Anthoniesse en Sven Schuitema opgelucht.

Model

Billy the Kid, bekend uit de albums van Lucky Luke, stond bij het vwo-examen Nederlands samenvatting model voor het boefje in de samenleving. Billy vormde de aanloop van een artikel dat ging over het veranderende optreden van de politie.

Het publiek wordt minder tolerant en verwacht een krachtiger beleid. Docent Ida Cranendonk van het Casimir vond het artikel niet moeilijk samen te vatten. "Een voldoende móet te halen zijn!" zei ze kort en krachtig.

In de middaguren gingen ook de C- en D-leerlingen van vbo en mavo van start. Zij kregen een stelopdracht voor het vak Nederlands. De examenmakers hadden moeite gedaan zich in te leven in de wereld van de kandidaten.

'Graffiti, wat vind je ervan?' 'Stiekem verliefd' 'Ik verveel me zo' waren D-onderwerpen waarin de kandidaten zich wel konden vinden. En de C-kandidaten hadden evenmin reden tot klagen met 'Doodeng' (dat moest over de aantrekkingskracht van horrorfilms gaan), 'Zeeman of Esprit' (vind je merkkleding belangrijk) of 'Een jaartje extra': is zitten blijven erg?

Dat laatste moet je op een examen eigenlijk niet vragen. Maar de docenten H. de Beuk en M. Kreleger vonden de stelopdrachten: "Prima en leuk gevarieerd". Hun leerlingen Bianca Kemper, Isabel Visser en Ghislaine Veltman waren méér dan opgelucht. "Alle zenuwen zijn voor niets geweest!"

Wiskunde-A

Wiskunde-A is altijd een griezelig vak. Veel leerlingen die niet echt exact zijn aangelegd kiezen het uit noodzaak: omdat de vervolgopleiding die ze willen doen het eist. Dat bleek ook uit de reacties van de leerlingen van het Casimir in Amstelveen.

Ze vonden het examen moeilijk, de vragen onduidelijk geformuleerd en alleen Gerald Lin vond dat "sommige onderdelen meevielen, maar over het algemeen was het moeilijk".

Docent en examen-coördinator Niek Nieboer zag het anders. "Mijn algemene indruk was dat het examen zéér goed te doen was, veel gewoon rekenwerk, gezond verstand gebruiken en je kwam een heel eind." De eerste vraag over de zwaarte-klasse van eieren vond hij een mooie binnenkomer voor degenen die geleerd hadden: "En waarom zou je niet, het is je examen", voegde hij daaraan toe.

Er zat een 'vervelende grafiek' bij de opgave over telefoonkosten, maar verder was deze opgave ook goed te doen. Ontevreden was Nieboer over opgave 3, die mobiliteit behandelde. "Had je de grafiek met de 'zeer vervelende schaalverdeling' niet door, dan ging je geheel de mist in. Niet netjes van de heren bedenkers!!", nam Nieboer het voor zijn leerlingen op.

Eenzijdig

Het vwo-examen economische wetenschappen II was nogal eenzijdig. Docent A. Wijnand van het Casimir vond het weliswaar "redelijk herkenbaar en goed te maken", maar gaf ook kritiek. "Degenen die zich op allerlei moeilijke kostprijsvraagstukken en op het rubriekensysteem geconcentreerd hebben, zullen zich gezien deze inspanning, bekocht hebben gevoeld."

De leerlingen vonden het allang best. "Weinig diepgaande theorie en veel boekhouden. Prima", schreef Ilona de Graaf in haar commentaar. En Michiel de Liefde vond het examen "niet zeer moeilijk, maar saai en weinig theorie."

De kop is er af voor werkelijk alle examenleerlingen van dit jaar. Ze weten hoe het is om in de bankjes te zitten, wat het is om op de klok te werken. Het engste is achter de rug. Nu rolt het examen vanzelf naar zijn eind.


[Voorpagina] [Nederland] [Buitenland] [Telesport] [De FinanciŽle Telegraaf] [Xtra]

© 1998 De Telegraaf-i. Alle rechten voorbehouden