Telegraaf.nlDe Telegraaf-iLaatste nieuwsSportflitsenPrivéDFT.nlDigiNieuws
woensdag 28 mei 2003 

Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
ARCHIEF 
ABONNEER MIJ 

Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 

Service 
Scorebord 
AEX-koersen 
Bioscoopagenda 
Dagje uit 
Historisch archief 

Met Elkaar 
Voetbalmakelaars actief in Transferspel 

Mijn Leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 

Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Telegraaf Holding 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Koop nu een historische voorpagina 
Voetbaluitslagen per sms 



 

Vmbo-examen Nederlands
vereist gebruik bronnen

door Arianne Mantel

AMSTERDAM - Een informatief affiche, een vragende brief, een in te vullen formulier en ten slotte een gedocumenteerd artikel. Deze vier verschillende opdrachten moesten de eindexamenkandidaten vmbo voor het vak Nederlandse Schrijfvaardigheid maken. Gemakkelijk voor Santusha, Lydianne en Mallory. „Een zeventje zit er voor deze dames wel in”, verwacht docent Andries Struyk.

• Na afloop van het examen Nederlands kijken Santusha (l.), Lydianne (m.) en Mallory nog even in de oefen-examenbundel.
FOTO: THEO TERWIEL

Slechts tien leerlingen legden gisteren het examen af op het hoofdstedelijke Augustinus College. Het ging hierbij namelijk om de theoretische leerweg (voorheen de mavo) en dat is het hoogste niveau op het vmbo. Niet veel leerlingen halen uiteindelijk dat niveau, zo blijkt. Maar de vriendinnen Santusha, Lydianne en Mallory wel. „Het zijn mijn betere leerlingen”, zegt leraar Struyk trots.

Hoewel Lydianne door haar oudere zus bang was gemaakt voor de examens, zijn ze haar achteraf meegevallen: „Ik had het allemaal veel moeilijker verwacht.” Meester Struyk, die door Santusha een ´lopend woordenboek´ wordt genoemd, blijkt een populaire docent bij de drie meisjes. „Hij is lief en heeft ons goed voorbereid. De meester heeft een samenvatting gegeven van wat je echt moest weten en onthouden en dat heeft me goed geholpen”, zegt Mallory. Santusha valt haar bij: „Ja, mij ook. De meester heeft telkens gezegd dat je moet opletten op het zetten van komma´s, punten en hoofdletters. Nou, dat heb ik bij elke opdracht goed gecontroleerd.”

Volgens de al 25 jaar aan de school verbonden docent Andries Struyk was het examen goed te doen. „Dit was de nieuwe stijl, wat inhoudt dat ze nu gebruik moesten kunnen maken van bij de opdracht behorende bronnen. Ze moeten kunnen laten zien dat ze informatie ergens uit weg kunnen halen. Dat is veel leeswerk, maar moet te doen zijn.”

Examencoördinator Cor Beentjes van het Augustinus kijkt tevreden terug op de examens. „Helaas kwamen alleen drie jongens gisteren pas om 11.30 uur – dat was na het examen – opdagen. Ze dachten dat het ´s middags was. Nu moeten ze het maken in de herkansing.”

Johannes de Boer van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) verwacht dat het recordaantal klachten van vorig jaar, bijna 70.000, dit jaar niet wordt gehaald. Mogelijk ligt dat aantal een slordige 10.000 lager. „Maar minder klachten betekent niet per definitie dat de examens gemakkelijker waren dit jaar. Vorig jaar duurden de examens bijvoorbeeld drie dagen langer: er kon dus ook langer worden geklaagd. Opvallend is wel het lage aantal organisatorische klachten over bijvoorbeeld geluidsoverlast of foutief uitgedeelde toetsen op scholen.” De onderwijsinspectie bevestigt dat beeld.

Op het Martinuscollege zit examencoördinator Henny Essink (vmbo) nog met een licht wrang gevoel: „De examens waren soms aan de erg gemakkelijke kant en dat was verwarrend voor onze leerlingen. Ze weten namelijk meer dan is gevraagd, maar het wordt er niet uitgehaald tijdens de examens. Het lijkt wel of de examenmakers bang zijn te vragen naar parate kennis. Als je goed kunt lezen en een beetje algemeen ontwikkeld bent, dan waren de vragen al te beantwoorden. Dat vind ik jammer.”

Examencoördinator Harry de Roest (havo/vwo) is redelijk tevreden. „Opvallend vonden de collega´s het vele leeswerk. Als je niet goed en snel kunt lezen, is 2003 een nadelig jaar bij alle examens. Op de havo is alles meegevallen, behalve aardrijkskunde en geschiedenis. Voor het vwo waren Engels en economie de lastigste examens.”

Vandaag doen de laatste 2249 leerlingen van de in totaal 190.000 kandidaten examen: dat zijn 1769 vwo´ers die maatschappijleer maken en de rest bestaat uit mavo´ers en vmbo´ers die Spaans, Fries, Arabisch of Turks afleggen. Vanaf morgen is het afwachten tot de uitslagen op 11,12 of 13 juni.

Hieronder de belangrijkste links:

http://www.citogroep.nl/ (modelopgaven en antwoorden)

http://www.eindexamen.nl/ (meer informatie over de examens)

http://www.eindexamen.nu/ (meer informatie over de examens)

http://www.examen.kennisnet.nl/ (antwoorden en uitwerkingen)

http://www.cevo.nl/ (Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven)

http://www.laks.nl (links naar diverse examenpagina's)