&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Studenten scholen ondernemers bij

Ondernemers die weinig tijd hebben, maar die wel graag op de hoogte willen blijven van nieuwe ontwikkelingen in hun branche, kunnen terecht bij de mini-onderneming Second Opinion. Deze onderneming die gerund wordt door Retail Management studenten van de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland verzorgt in maart en april s'avonds lezingen voor ondernemers in de detailhandel uit Leeuwarden en omgeving.

Ondernemers hebben volgens de studenten vaak te weinig tijd en geld om zich goed op de hoogte te kunnen houden van de nieuwste trends en visies in de detailhandel. Volgens de studenten is dit wel een noodzaak door de vele veranderingen in de sector. De ondernemers vinden dit blijkbaar ook, want zij hebben in groten getale voor de avonden ingeschreven, zonder dat de studenten veel reclame hebben gemaakt.

Second Opinion is een van de ondernemingen die studenten - als praktijkproject en verplicht onderdeel van hun studie, veelal aan het heao - door het hele land opzetten met behulp van de stichting Mini-Ondernemingen. De stichting maakt het de studenten mogelijk een onderneming te beginnen, die dan een jaar mag draaien. Voor de bekostiging van het bedrijf geven de studenten aandelen uit. De stichting zorgt in ruil voor 36% van de eventuele winst voor de rechtspositie van de mini-onderneming. Die hoeft hierdoor bijvoorbeeld niet te worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Second Opinion heeft 117 aandelen van 25 gulden verkocht onder vrienden en familie. Freerk Tuinenga, een van de negen initiatiefnemers, vindt wel dat Second Opinion een van de uniekste mini-ondernemingen is. "Veel studenten van zo'n onderneming kopen iets in, veranderen dat en verkopen het weer vervolgens. Wij zijn een van de weinige bedrijfjes die een dienst aanbieden." Een nadeel van het uniek zijn is wel dat de studenten veel meer tijd kwijt zijn dan de 4 uur die er voor staat naast de studie.