&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Nieuwe collega levert premie op

door Peter van der Tuin

Veel medewerkers van Nationale-Nederlanden hebben er een lucratieve schnabbel bij: als zij een kennis of relatie kunnen overhalen bij de verzekeringsgigant te gaan werken, krijgen zij een 'aanbrengpremie' van tussen de ƒ1000 en ƒ1500. Er zijn dus slimmeriken die jaarlijks vijfduizend tot zesduizend gulden op deze manier bijverdienen.

"We hebben nu eenmaal veel mensen nodig en die blijken steeds moeilijker te krijgen te zijn," zegt mr. Jan Willem Dreteler, hoofd Communicatie van Nationale-Nederlanden. "Er werken bij Nationale- Nederlanden in Nederland rond de 5000 mensen en daar is natuurlijk altijd sprake van verloop doordat mensen in de VUT gaan of met pensioen, bij een ander gaan werken of overlijden of arbeidsongeschikt worden. Dit jaar kunnen we er weer tussen de 500 en 600 meteen plaatsen. Dus doen we er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Vorig jaar hebben we ook al 530 nieuwe medewerkers kunnen aantrekken, maar we moeten er wel veel voor doen. Gewoon adverteren in kranten of tijdschriften is tegenwoordig gewoon niet genoeg meer."

Medewerkers van Nationale-Nederlanden speuren ook op andere manieren naar eventuele nieuwe collega's. Dreteler: "We geven onze mensen een stapeltje oranje ansichtkaarten mee. Daar staat een tekst op in de trant van "Gefeliciteerd met je diploma. Bij Nationale-Nederlanden kan je een prima baan krijgen'. Als onze mensen na de examentijd ergens aan een huis een vlag zien uitsteken van trotse ouders met een geslaagd kind, stoppen ze zo'n oranje ansichtkaart in de bus. En daar hebben we al heel wat leuke reacties op gehad."

Nationale-Nederlanden toont een sterke groei. Vorig jaar steeg het premie-inkomen met maar liefst een miljard gulden. Dus moeten er heel veel nieuwe polissen worden gemaakt en verzonden plus alles wat daarbij hoort. Er zijn ook daarom alleen al veel nieuwe mensen nodig. "Voor middelbare scholieren en studenten hoger beroepsonderwijs organiseren we dit jaar weer twee 'banendagen': een op zaterdag 24 april in ons Haagse kantoor, en een op zaterdag 29 mei in ons Rotterdamse kantoor", aldus Dreteler. Voor limonade en koek wordt gezorgd, er zijn presentaties en de binnenstromende jeugd kan alles vragen waar ze zin in heeft.

Nog steeds merken medewerkers van Nationale-Nederlanden echter dat het imago van de verzekeringsindustrie bij de jeugd niet helemaal goed zit. "Onze bedrijfstak heeft een beetje 'stoffig' imago en dat vinden wij heel vreemd," zegt Dreteler. "Maar we zien wel dat de jonge mensen snel van mening veranderen als ze onze banendagen bezoeken. Dan zien ze met eigen ogen hoe spannend het kan zijn om in de financiële dienstverlening te werken. Je gaat met mensen om, je zit in de commerciële buitendienst, je bent bezig met beleggen en schades taxeren, het is gewoon heel leuk want je staat midden in het leven. Maar het misverstand is taai."

Nationale-Nederlanden heeft met enkele andere verzekeraars het initiatief genomen om een aparte leerstoel Financiële Dienstverlening op poten te zetten aan de Ichthus Hogeschool in Rotterdam. "We hopen dat de studenten op die manier toch een betere indruk van de verzekeringsbranche krijgen. Dat zou ons namelijk flink helpen bij het aantrekken van nieuwe mensen," zegt mr. Dreteler.