telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
ma 3 feb 2003, 16:45  
---
DigiNieuws 
Actueel Digi 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
AutoRAI-special 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Wie moet afvallen bij Idols 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
ARCHIEF 
ABONNEER MIJ 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Service 
Scorebord 
AEX-koersen 
Bioscoopagenda 
Dagje uit 
Historisch archief 
---
Met Elkaar 
Voetbalmakelaars actief in Transferspel 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Telegraaf Holding 
Jaarverslag 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Koop nu een historische voorpagina 
Voetbaluitslagen per sms 
[terug]
 D I G I 
 
  'Verkoop cd's daalt verder door internet'

Van onze redactie

   
 

AMSTERDAM - Concerten, festivals, dansfeesten, DJ-spelen als hobby en muziek op DVD vormden in het afgelopen jaar een gezond segment van de muziekmarkt. De verkoop van geluidsdragers daalde echter opnieuw. Er werden in 2002 maar liefst 13,5 procent minder cd-albums verkocht. De omzet daalde hierdoor met 12 procent.

De daling van het totaal aan albums en cd-singles bedroeg in 2002 11 procent. Gerekend in omzet was de teruggang 6 miljoen euro. Oorzaak is volgens de Nederlandse muziekindustrie (NVPI) het op grote schaal downloaden, kopiëren en verspreiden van muziek. Met name de cd-markt had hier volgens de NVPI onder te lijden.

Door een interessant aanbod van legale muziek online, het beveiligen van cd's, strengere opsporing van illegaliteit en voorlichting wil de muziekindustrie het tij keren. De Stichting BREIN heeft opsporen van illegale activiteiten als speerpunt en zal verder, samen met de Anti-piraterij-unit van de FIOD/ECD, een actief handhavingsbeleid uitvoeren.

Onderzoek van onderzoeksbureau Forrester Research leerde onlangs dat inmiddels één op de zeven Europeanen (baby's en bejaarden meegerekend) muziek van het internet haalt. Ruim 40 procent van deze mensen koopt hierdoor minder cd's dan vroeger.

De NVPI had evenwel ook goed nieuws. De grootste groei in 2002 betrof de muziek-DVD. Er werd in 2002 voor maar liefst 45 miljoen euro aan DVD's en VHS-banden verkocht, in 2002 was dat nog maar 12 miljoen.

Verder zijn volgens de NVPI beltoontjes, online-ruildiensten en download-sites erg populair.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 3 feb 2003, 16:45

[terug]
     
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
reacties: diginieuws@telegraaf.nl