AMSTERDAM - MusicMatch, het bedrijf achter zogenoemde jukebox-software voor het opslaan en afspelen van digitale muziekbestanden via de computer, start een online radioservice voor betalende abonnees.
De onderneming is hiermee de laatste in een lange rij bedrijven die proberen een voet aan de grond te krijgen in de muziekbusiness op internet. MusicMatch gaat het hiermee opnemen tegen collega-softwaremakers als RealNetworks, Apple en Microsoft, die ook muziekspelertjes hebben ontwikkeld.
MusicMatch' service, Radio MX, is gebaseerd op de bestaande radio-technologie van het bedrijf. Gebruikers kunnen hiermee zelf invloed uitoefenen op de door het online station uit te zenden nummers.
Zo kunnen luisteraars bijvoorbeeld muziek voorgeschoteld krijgen die lijkt op die van hun favoriete artiesten. Radio MX belooft de abonnees bovendien een heldere geluidskwaliteit en geen commercials. De service gaat vijf dollar per maand kosten.
"We geven de mensen muziek die dicht in de buurt komt van hetgeen ze zelf zouden uitzoeken", vertelt MusicMatch-baas Dennis Mudd. "We denken dat dit de eerste echt succesvolle betaalde muziekdienst in de wereld gaat worden."