De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 dec 2001, 16:00  
---
Nieuwsportaal
---
DigiNieuws 
Actueel DigiNieuws 
Pagina i-Mail 
PC Thuis 2001 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslag 
[terug]
 D I G I N I E U W S 
 
  'Internet moet nog beginnen'

door onze redactie

   
 

AMSTERDAM - Veel mensen mogen met oog op de ingeplofte dotcom-industrie denken dat internet passé is, in werkelijkheid staan we met het medium pas aan het begin. De elektronische commercie komt net op stoom, de technische mogelijkheden nemen toe en de online populatie groeit nog altijd sterk. De effecten van dit alles worden pas later merkbaar.

"Het probleem is dat internet zo veel effecten heeft dat mensen de veranderingen niet eens opmerken", aldus technologiekenner Kevin Werbach in de Amerikaanse krant USA Today. "Alleen in historisch perspectief kunnen we de grote impact van de enorme technologische veranderingen overzien. We zitten nog in de vissenkom en kunnen er niet van buitenaf inkijken."

Probleem is dat internet niet het merkbare effect teweeg bracht waarop alom werd geanticipeerd. Als het gaat om andere belangrijke uitvindingen was dat niet anders; toen de telefoon kwam was er reeds de telegraaf, toen de tv z'n intrede deed was er de radio. Ogenschijnlijk geen grote veranderingen, maar ondertussen.

Internet is op dezelfde wijze vrijwel ongemerkt ons dagelijkse leven in geslopen en de meeste mensen beginnen het medium nu pas door te krijgen. De impact van de enorme mogelijkheden voor communicatie, de commerciële kansen, de bijna onuitputtelijke bron van informatie en ontspanning zal pas later duidelijk worden.

"Internet is een nuttig fenomeen voor consumenten en tegelijk van enorme invloed op bedrijven", aldus Werbach. "We zijn er al aan gewend dat we toegang hebben tot vrijwel alle soorten informatie, producten en diensten en dat is nog nooit eerder mogelijk geweest."

Waar het heen gaat? Volgens USA Today zal informatie nog transparanter worden, het net zal alomtegenwoordig zijn (zoals we elektriciteit gebruiken), boeken en muziek kunnen virtueel tot ons komen en veel huishoudelijke apparaten zullen online met ons (via draadloze apparatuur) met ons communiceren.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 dec 2001, 16:00

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.