DEN HAAG - In zijn vak als radiomaker kan hij al niet zonder, maar ook als directeur van Radio 538 komt een grote mond goed van pas. Verbaal is Erik de Zwart (44) sterk onderlegd. Dat bewijst hij op de radio, maar ook in zijn managementfunctie én in zijn voortdurende lobby tegen de kabinetsplannen om de radiofrequenties te veilen. Als De Zwart oproept tot luisteraarsacties, dan begint het bij de Tweede-Kamerleden te kriebelen.
Handtekeningenactie
Dat bleek al begin dit jaar toen via een handtekeningenactie een geplande veiling werd afgewend. Het kabinet stelde de commissie-Bouw in, die alternatieven moest aandragen en die ook vond. Maar toen het kabinet vervolgens opnieuw met een veilingplan op de proppen kwam, bliezen De Zwart en de zijnen opnieuw hoog van de toren.
Het had effect. Luisteraars werkten graag mee aan de oproep van de commerciële zenders om massaal naar de Tweede Kamer te bellen, waardoor de parlementaire telefooncentrale overbelast raakte. De Kamer volhardde vervolgens in het verzet tegen de kabinetsplannen. De patstelling was compleet.
Veronica
Van jongs af aan heeft De Zwart zijn hart verpand aan de commerciële radio. Als zestienjarige was hij erbij om op straat te protesteren tegen het verdwijnen van piratenzender Veronica. Later ging hij voor die zender werken als diskjockey, maar in 1992 ging hij met Lex Harding mee om Radio 538 (de vroegere middengolffrequentie van Veronica) op te richten. Hij deed dat omdat de grijze pakken bij Veronica oprukten.
Naast kabelfrequenties kreeg 538 in 1995 ook etherfrequenties die diverse delen van het land bedekken. Maar De Zwart wil een landelijke etherdekking. In 1996 ontketende hij daarom de actie 'beter in de ether' waarbij 200.000 handtekeningen werden opgehaald. Het mocht niet baten.
Frequentieveilingen
Wat wel lukte was het sinds 1997 tegenhouden van frequentieveilingen. Al sinds die tijd is daar sprake van, maar de commerciëlen weten discussies daarover steeds te smoren. Met steeds dezelfde argumenten: angst dat buitenlanders de frequenties kopen en dat het oneerlijk is De Zwart en de zijnen op hun 'eigen' frequenties te laten bieden, waar ze miljoenen guldens in hebben geïnvesteerd. |